איך ניתן ללמוד על גליובלסטומה דרך הנייד?גליובלסטומה

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

גליובלסטומה הוא סרטן המוח הנפוץ והאגרסיבי ביותר. בארץ מאובחנים מדי שנה כ- 200 אלף חולים במחלה זו, וכ- 200 חולים מתים ממנה.

הטיפול המקובל עד השנים האחרונות – ניתוחים בשילוב הקרנות וכימותרפתיה, מעניק זמן הישרדות של כשנה וחצי.

כיום בשנת 2022, יש שפע מידע על המחלה ועל דרכי האבחון והטיפול שלה ברחבי האינטרנט ולכן ניתן ללמוד עליה רבות דרך הנייד, בכתבה הבאה נציג

מידע חשוב שתוכלו ללמוד גם אתם בעזרת הטלפון הנייד שלכם.

 

תסמינים נפוצים של גליובלסטומה

גידולי המוח נגרמים או גליובלסטומה לרוב מעליה בלחץ התוך – גולגולתי ומגירוי רקמת המוח. סימנים אלו עלולים לגרום לכאבי ראש, לבחילות, לסחרחורות, לשינויים בהתנהגות, לבלבול וגם לישנוניות. ישנם סימנים הנוספים המעידים על פגיעה של אזור ספציפי במוח שבו ממוקם הגידול, ולכן קיימת פגיעה בתפקודו, כמו חולשת גפיים (חולשה של יד או רגל ספציפית), הפרעה בהליכה, פגיעה ביכולת הדיבור ועוד.

כיצד מאבחנים את המחלה?

השלב הראשון באבחון הוא בדיקה נוירולוגית, בה מתבצעת בדיקה של תפקוד המערכות המוחיות השונות, וממנה ניתן להסיק על קיום של פגיעה מוחית. לאחר מכן מבצעים בדיקת דימות מוחית, שלצורכה משתמשים בטומוגרפיה ממוחשבת או בסי טי מוח, המבצעת אבחנה ראשונית בעקבות הופעת חלק מהסימפטומים של המחלה. כדי לאבחן גידול מוחי, מזריקים חומר ניגוד לווריד שמסייע בהדגמת הגידול – כלומר לכך שיהיה קל יותר להבחין בו בבדיקה. נציין כי בדיקת הסי טי אינה מספקת כדי לאבחן גידול מוחי ועל מנת לתכנן את הטיפול בו, וכי לאחריה מבצעים בדיקת  אם – אר – איי. בדיקה זו אינה עושה שימוש בקרינת רנטגן, לעומת בדיקת הסי טי, אלא היא מבצעת הדמיה בעזרת יצירת שדה מגנטי, וגם בבדיקה זו מוזרק חומר ניגוד לווריד של הנבדק. בדיקה זו יוצרת את האבחנה הסופית, מבדילה באופן ברור יותר בין סוגי גידולי המוח השונים, והיא יכולה להעיד על מידת התפשטותם במוח. בדיקה זו משמשת לביצוע של תכנון ניתוח, של טיפול בקרינה וכן של מעקב אחר תוצאות טיפולים. לפעמים יש צורך להשלים את האבחון הסופי על ידי בדיקת של נוזל המוח – שדרה, בדרך כלל כדי לשלול נוכחות של תאי גידול בנוזל זה.

 

דרכי טיפול בגליובלסטומה

ישנן דרכי טיפול רבות לטיפול במחלה, הנעשות על ידי צוות רב מקצועי, והוא תלוי בגורמים כמו גיל החולה, מ מצבו, סוג וגודל הגידול ועוד. הטיפול הראשוני במחלה מיועד להקלה בתסמינים שלה, שלרוב נגרמים על ידי הצטברות נוזלים ברקמת המוח, מה שגורם ללחץ תוך גולגולתי ובהמשך לבצקת מוחית, שהטיפול בה נעשה באמצעות סטרואידים. אם הלחץ תוך גולגולתי גורם להפרעה בזרימת נוזל המוח שדרה, הטיפול נעשה בעזרת הכנסת נקז מחדרי המוח אל חלל הבטן. לאחר מכן מבצעים טיפול ניתוחי כדי לכרות את הגידול או להוציא דגימה חלקית שלו לטיפול המשך. בחלק מהמקרים מבצעים טיפול קרינתי על מנת לעצור את צמיחתם של תאי הגידול, מה שמוביל לטיפול כימותרפי בו משתמשים בתרופות כדי להשמיד את תאי הסרטן. ישנם טיפולים חדשניים שמטרתם להשמיד את התאים בדרך אחרת כמו טיפול ממוקד מטרה, טיפולים בשדה  אלקטרוני, וכן טיפול באימונותרפיה.
אייפון