אמסטרדם או ברלין

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

אמסטרדם וברלין הן שתיהן ערים אירופאיות מודרניות, ידועות ובעיקר – תיירותיות מאוד. הן ללא ספק ממוקמות גבוה ברשימת הערים האטרקטיביות ביבשת, ואף בעולם כולו. כל אחת מן הערים הללו זוכה למיליוני מבקרים מכל העולם מדי שנה וזה לא פלא- הן מלאות באתרים היסטוריים ותרבותיים מעניינים, נופים יפים, קולינריה, מקומות בילוי ומקומות לשופינג. לכל עיר יש כמובן יתרונות וחסרונות, והיא קסומה ומהנה בדרכה שלה. בכתבה זאת נערוך סקירה השוואתית קצרה על שתי הערים וננסה להבין למי, מתי ולמה כדאי לבקר בכל אחת.

מה מייחד את העיר?

אמסטרדם ידועה בתור עיר ליברלית מאוד, בה החוקים שכולנו רגילים אליהם משתנים. הקופי שופס ורובע החלונות האדומים הם חוויה יוצאת דופן לתיירים שמגיעים לראשונה לעיר. מדובר בשבירת מוסכמות, שהפכה לסמל אייקוני של העיר התוססת. ייחוד נוסף של אמסטרדם הוא בהיותה מעצמת מוזיאונים- העיר גדושה במוזיאונים מכל סוג, בכל נושא, גם ההזוי ביותר שתוכלו לחשוב עליו. בשל ריבוי האומנים ההולנדיים בעלי שם עולמי, מן הראוי שהיא תהיה מעוז אמנותי ותרבותי מן החשובים בעולם.

ברלין היא עיר אנרגטית, תוססת ומודרנית. קשה להתעלם מהעבר ההיסטורי העשיר והטעון שלה. זהו המקום ממנו צמחה מלחמת העולם השנייה ועימה השואה הנוראית. לאחר נפילת הנאצים, העיר הפכה משוסעת והרוסה, כשחומת ברלין מחלקת אותה לשני חלקים נפרדים לחלוטין עד סוף שנות השמונים. קצת קשה להאמין, אך על ההריסות של אותן תקופות אפלות נבנתה עיר צעירה, חדשנית ומסוגננת עם סצנת חיי לילה משגשגת, שנחשבת מן הטובות בעולם. חומת ברלין הפכה מאתר זיכרון עצוב לאתר צילומים פוטוגני, עם ציורי גרפיטי מחתרתיים שידועים בכל העולם.

 

עונה מומלצת לביקור

אמסטרדם היא עיר קרה יחסית, עד כדי כך שבחודש החם ביותר בשנה (אוגוסט) הטמפרטורות הממוצעות הן סביב 20. עם זאת עונת הקיץ היא תקופה פחות מומלצת לביקור, אם יש לכם אפשרות אחרת. הקיץ הוא תקופת השיא של התיירות בעיר, שגם כך רוויה בתיירים כל השנה. קשה למצוא מלונות מומלצים במרכז אמסטרדם במחירים סבירים וגם התאריכים כמובן פחות גמישים משום שהמקומות מתמלאים מהר. בהתאם זהו זמן בו חלה התייקרות של אטרקציות ומקומות לינה, יש תורים ארוכים בכניסה לאתרים ובעיקר יש הרבה עומס והמוניות ברחובות. כפי שאתם בטח יודעים, החורף האירופאי גשום מאוד וקר. זו יכולה להיות חוויה קסומה לטייל בעיר בתקופה כזאת, אבל כך תוותרו על הפארקים הנהדרים של העיר. אם נסכם, אביב היא ללא ספק העונה הטובה ביותר לביקור באמסטרדם. אלו שמבקרים בעיר במהלך חודש אפריל אף יזכו להשתתף בחגיגות יום המלך או גם חג הטוליפים הלאומי.

ברלין די דומה לאמסטרדם מבחינת מזג האויר. בין החודשים מאי לאוקטובר העיר יוצאת מתרדמת החורף שלה ומתעוררת לחיים- בתי הקפה ההיפסטריים, המסעדות ומועדוני הג'אז נמצאים בשיא פריחתם והעיר נהפכת למקום מושלם לשבת על בירה קרה באחד הפארקים הירוקים. הטמפרטורות בקיץ, בין יוני לספטמבר, יחסית נוחות ונעות סביב 30 מעלות. אם תרצו חוויה קרירה יותר הזמן האידיאלי (והיפה ביותר) לביקור הוא חודש מאי או חודש ספטמבר. חובבי החורף, או האמיצים שבינינו שיבחרו להתמודד עם הקור העז ולבקר בברלין בחורף יוכלו להנות משווקי כריסמס קסומים, דוכני יין חם וסיילים משתלמים של סוף השנה.

 

כמה זמן לוקח למצות את העיר?

ברלין היא העיר הגדולה ביותר בגרמניה, חיים בה מעל ל-3.5 מיליון תושבים והיא מחולקת לרבעים ושכונות רבות, כך שיכולים לעבור מספר חודשים עד שתספיקו לסקור את כולה. עם זאת, לא כולה מעניינת ואטרקטיבית לתיירים. למעשה, רק חלק קטן ממנה נחשב לתיירותי ומזמין, כך שאם תרצו, אפילו בסוף שבוע אחד תוכלו למצות את מוקדי העניין העיקריים בעיר. התחבורה הציבורית בברלין היא אחת היתרונות המשמעותיים שלה- העיר מרושתת ברכבת תחתית, טראם ואוטובוסים לאורכה ולרוחבה, כך שאין מקום שלא תוכלו להגיע אליו בקלות ובמהירות.

אמסטרדם אינה עיר גדולה במיוחד. רבים מן המבקרים בה עורכים את כל הטיול בה בהליכה רגלית שכן מרבית האטרקציות התיירותיות ממוקמות במרכז העיר, במרחק קצר אחת מן השנייה. גם את אמסטרדם ניתן "למצות" במספר ימים בודדים, אך חשוב לציין שיש בה הרבה מאוד מוקדי עניין וזה לגמרי עניין של העדפה אישית. באמסטרדם יש מאות מוזיאונים- אתם יכולים למצות את החוויה התרבותית אחרי שניים כאלו או גם לבקר בעשרות, זה לגמרי תלוי בכם. בנוסף, אם תרחיקו מעט ממרכז העיר תוכלו גם להנות מאטרקציות פחות שגרתיות כמו חופי רחצה, עיירות וכפרים קסומים שפשוט נהדרים לטיולי יום.

 

למי זה מתאים?

ברלין תעניק לכם את החוויה האורבנית במיטבה. העיר היא מקום אידיאלי לצאת למסיבה או לבאר טרנדי בלילה או גם לערוך שופינג מוצלח או לשבת בבית קפה מגניב ביום. טיול כזה יכול להתאים לכל אחד, בכל גיל ובמיוחד לצעירים, לאלו שמטיילים לבד, לחובבי בילויים ליליים, קניות משתלמות או היסטוריה עשירה.

באמסטרדם יש הרבה מה לעשות ולכולם. יש בה הרבה אתרי תרבות ותכנים מעשירים לצד נופים יפים של פארקים ותעלות, שכונות צבעוניות וטיולים באמצעים לא שגרתיים כמו רכיבה על אופניים ושייט. על אף חוסר הקונבנציונליות שלה היא בהחלט יכולה להתאים לטיולי משפחות ולילדים בכל הגילים.

 

הדברים שטיול בעיר חייב לכלול

אם אין לכם הרבה זמן לשהות בברלין, כדאי לכם להתחיל מאזור ה-Mitte- מרכז העיר ולב ההתרחשות. באותו אזור נמצא גם האתר המפורסם- שער ברדנבורג, הניצב ליד בניין הרייכסטאג הישן. לקראת צוהריים זה הזמן המושלם לערוך בו פיקניק בפארק Tiergarten הפסטורלי. בקרבת הפארק נמצאת האנדרטה הידועה לזכר קורבנות השואה.

אם תתקדמו מעט מזרחה, תגיעו לביתה של המעלית הכי מהירה בעולם-  מגדל גבוה במיוחד שנקרא Berliner Fernsehturm. משם תוכלו לקבל תצפית פנורמית על כל העיר. ביקור בברלין אינו שלם בלי קפיצה לכיכר המפורסמת- Alexanderplatz. משם תוכלו להמשיך מערבה לאי המוזיאונים, ביניהם נמצא מוזיאון ההיסטוריה הגרמנית וה-Pergamonmuseum בו תוכלו לצפות בתרבות הגרמנית במיטבה.

לקינוח, אסור לפספס ביקור בצד הדרומי של העיר. באזור זה תוכלו למצוא האתר המפורסם ביותר בברלין- החומה הגדולה. החומה היא יצירת אמנות אחת גדולה, הטומנת בחובה הרבה היסטוריה, מסרים מחתרתיים ותמונות פוטוגניות במיוחד לאינסטגרם. כדי להגיע לכל המקומות האלה תוכלו להסתייע בתחבורה הציבורית, למרות שיש גם חברות רבות של השכרת רכב בברלין, אולם התנועה בעיר לא מומלצת ברכב פרטי אם אתם לא מתכוונים לצאת ממנה.

אם הגעתם לאמסטרדם לזמן מוגבל, אחת מן הדרכים הטובות לגלות את העיר ולראות נופים יפים הוא שייט תעלות. כל סיור מוצלח בעיר מתחיל בכיכר דאם הקסומה ורוויית היונים והארמון המלכותי שניצב בה. זהו לב ליבה של העיר ומשם קל להגיע לכל מקום. רובע החלונות האדומים ובית אנה פרנק סמוכים לכיכר והם מוקדי עניין שלא כדאי לוותר על ביקור בהם.

באזור המוזיאונים הסמוך נמצאים רוב המוזיאונים שיש לעיר להציע, ויש המון מהם. כדי לחסוך זמן תוכלו לבחור מי מהם הכי מעניין אתכם. הפופולריים ביותר הם מוזיאוני האמנות המרשימים- מוזיאון הרייקס, מוזיאון ואן-גוך ומוזיאון Stedelijk. אם תרצו לקצר זמני המתנה בתורים תוכלו לרכוש כרטיסים מראש באינטרנט.

לקינוח, אל תחמיצו ישיבה באחד מהקופי שופס של העיר, שם תוכלו לשבת לצד תיירים מכל העולם, להנות ממוזיקה טובה ולחוות חוויה שאין בשום מקום אחר. אם נשארו לכם כמה שעות צאו לאתנחתא בטבע בפארק וונדל הנהדר. זהו הפארק הידוע והגדול של העיר ובו המקומיים הכי אוהבים לבלות את שעות אחר הצוהריים.

ברלין