מה ההבדל בין סמארטפון כשר לרגיל

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

טלפון כשר, הוא אביזר תקשורת, שהשימוש בו החל פחות או יותר עם הגעת הטלפונים הניידים לישראל. כאשר טלפונים אלה הפכו לנפוצים ומשמשים את כלל הציבור, הם גם הפכו לפריטים, שאי אפשר להסתדר בלעדיהם.

כאשר הנהגת הציבור הדתי בישראל הבינה, שגם הציבור הדתי זקוק לשימוש במכשירים אלה, הוחלט לספק אותם בגירסה הכשרה.

ממש כמו הכשר הניתן למוצרי מזון – כך גם הטלפונים הניידים קיבלו הכשר מיוחד, שאפשר לציבור הדתי להנות משימוש בטוח במכשירים, מבלי להיתפס ככופרים, אבל מה קרה כשהגיעו הסמארטפונים?

הרי מדובר במכשירים, שיש בהם פונקציות רבות ומגוונות שאינן דווקא קשורות לתקשורת בינאישית.

ביניהן מצלמה, חיבור לאינטרנט ועוד.  פונקציות אלה, בדרך כלל אינן מקובלות בציבור הדתי ולכן הנהגת הציבור נדרשה לחשיבה מחודשת ולהגדרה מחדש של הצרכים וההיתרים.

אז מה ההבדל בין סמארטפון רגיל לסמארטפון כשר והאם בכלל יש דבר כזה?

 

מי מחליט מה זה סמארטפון כשר?

אולי תתפלאו לגלות, אבל גוף ששמו "ועדת רבנים לענייני תקשורת" הוא זה שמחליט על הכשרת טלפונים וסמארטפונים וגם מקצה להם מספרי קווים מיוחדים, כדי שיהיה קל לזהות אם מי שמתקשר, מחזיק גם הוא בקו טלפון כשר.

 

יחד עם זאת, חשוב לזכור, שהציבור הדתי בישראל מורכב מזרמים שונים, אשר לכל אחד מהם יש תקנות והגבלות משלו ועל כן, קיימים כמה סוגים של סמארטפונים כשרים, כאשר המוכר שבהם הוא סמארטפון כשר פתוח, הכולל שיחות טלפון ושיחה מוגבלת של הודעות סמס, יחד עם גישה מוגבלת למספר של אפליקציות, אותן אפשר להוריד מחנות אפליקציות כשרה.

בין האפליקציות האלה, אפשר למצוא אפליקציות ניווט, בנקים, גופי ממשלה ועוד. גם אימייל אפשר לשלוח מהסמארטפון הכשר, אך כל תנועה ברחבי הרשת, דרך סמארטפון כשר, נעשית דרך מנגנון סינון מוקפד.

בעוד שעל סמארטפון רגיל, אין כל פיקוח או הגבלה על התכנים אליהם נחשף המשתמש, סמארטפון כשר מציע לא רק הגנה מפני חשיפה מיותרת לתכנים קשים ברשת, אלא גם מחירים משתלמים במיוחד, כאשר על השוק הגדול של הציבור הדתי, מתחרות כל חברות הסלולר המוכרות בישראל.

בעוד שחבילת גלישה, שיחות והודעות בסמארטפון רגיל עולה קרוב ל-100 ש"ח לחודש, חבילת שימוש בסמארטפון כשר, עשויה לעלות בין 10 ל-20 ש"ח לחודש.

 

סמארטפון כשר מתאים רק לדתיים? לא בטוח

נכון, סמארטפון כשר הומצא כמענה לציבור הדתי, אבל גם אחרים יכולים להנות ממנו. בין אם מדובר בהורים, המעוניינים לרכוש לילדיהם מכשיר טלפון, שלא יאפשר להם גישה וחשיפה לתכנים קשים הנמצאים בשפע ברחבי האינטרנט, או לאפליקציות שאין בהן כל ערך חינוכי, או באנשים שרוצים מכשיר טלפון נייד לצרכים הבסיסיים בלבד ובין אם מדובר באוכלוסייה המבוגרת, שלרוב אין לה עניין גדול בפיתוחים הטכנולוגיים הבלתי פוסקים, סמארטפון כשר יכול לתת מענה מושלם גם לאוכלוסיות האלה.