כמה גוגל יודעת עליכם? רמז: הרבה יותר ממה שנדמה לכם

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

כולנו יודעים שככל שהעולם הופך לטכנולוגי יותר ויותר, לחברות (ובעיקרן הראשית – גוגל) יש יותר ויותר מידע עלינו. כמה מידע בפועל ומה בדיוק גוגל יודעת עליכם? כנראה הרבה יותר ממה שתיארתם לעצמכם.

ראשית – הפתעה – קיים עמוד של גוגל שכאשר אתם מחוברים עם המשתמש שלכם (סביר להניח שאתם כמעט תמיד מחוברים למשתמש שלכם) וגולשים אליו – תוכלו לראות כל מה שגוגל יודעת עליכם. הכנסו לדף https://adssettings.google.com , הכנסו לשוק חייכם מהכמות האדירה של המידע שקיים שם עליכם, וחזרו לקרוא את הכתבה ולהבין למה זה מדאיג כל כך. מה שמופיע באתר הזה הוא לא הכל, אם כי רק חלק ממה שגוגל יודעת עליכם.

מניין המידע האישי שלי מגיע לגוגל?

עצרו רגע וחשבו על כל הפעילות האינטרנטית שלכם לרגע. בסלולרי שלכם אתם גולשים, 90% ממי שקורא את הכתבה הזו, דרך מכשיר סלולרי עם מערכת הפעלה של גוגל. אם אתם לא עובדים עם מכשיר מבוסס אנדרויד, עדיין סיכוי די גבוה שאתם מסתובבים באינטרנט דרך דפדפן כרום – דפדפן של, איך לא, גוגל. הדואר האלקטרוני של רובינו עובר דרך שירות של גוגל – ג'י מייל (וגם אם לא, אתם מסונכנים עם הדואר האלקטרוני שלכם למכשיר עם מערכת הפעלה אנדרויד של גוגל כמעט בוודאות), הפנאי שלנו עובר דרך גוגל (יוטיוב מישהו?), אפילו אם אנחנו בוחרים לראות סרט בנטפליקס – הגישה נעשת דרך הסלולרי שלנו, שעובר, כמובן, דרך מערכת ההפעלה אנדרויד – של גוגל. נסכם את זה ככה – כמעט כל פעילות אינטרנטית (שהיא למעשה כמעט כל פעילות במחשב / בסלולרי שלכם) שהיא שכמעט כל אחד ואחד מאיתנו מבצע – עוברת דרך גוגל בצורה כזו או אחרת. גוגל מתעדת ולומדת אתכם עם כל פעילות אינטרנטית שאתם עושים.

בחרתם סרט בנטפליקס? גוגל יודעת כרגע טוב יותר איזה סגנון סרטים אתם אוהבים.

חיפשתם מידע על משחקי וידאו? גוגל יודעת כרגע טוב יותר שאתם אוהבים משחקי וידאו, ואיזה סוג ספציפי מעניין אתכם במיוחד.

שמעתם שיר של עופרה חזה ביוטיוב? גוגל מסיקה שאתם אוהבים מוזיקה ישראלית, ויודעת אפילו אילו אמנים הם האהובים עליכם.

רכשתם בובה נעימה יוקרתית לפעוטות? גוגל מבינה שיש סיכוי שאתם עומדים להפוך להורים (והיא תנסה לאמת את זה עם מידע נוסף שיגיע אליה בהמשך), או שאתם דודים משקיעים במיוחד.

Google

העסק הופך לפולשני – בעלי לב חלש, אל תמשיכו לקרוא

העסק של ניטור כל הפעילות האינטרנטית שלכם והסקת המסקנות הולך ומחריף. גוגל מסיקה מסקנות לגביכם לפי מה שחיפשתם במנוע החיפוש שלה, גוגל יודעת איפה אתם נמצאים בכל רגע נתון, על מה אתם מתכתבים באופן אישי עם חברים או משפחה בוואטס אפ או בכל אפליקציה אחרת, מה מספר כרטיס האשראי שלכם, היא אפילו מאזינה לשיחות הטלפון שלכם, מתמללת אותן, ולומדת עליכם לפי הנושאים עליהם אתם משוחחים בטלפון. הכל חוקי וכשר למהדרין – את החיפוש, השיחות בוואטס אפ ושיחות הטלפון אתם עושים דרך מנוע החיפוש של גוגל ומערכת ההפעלה של גוגל שיושבת על הסלולרי שלכם.

למה גוגל אוספת עליי כל כך הרבה מידע?

בכמה מילים – ידע זה כח. גוגל מתחייבת לא לסחור במידע עליכם, אלא לשמור אותו לעצמה. כרגע, גוגל עושה את זה בעיקר כדי להתאים עבורכם מודעות פרסומיות. בוודאי שמתם לב שבזמן שיטוט באינטרנט, באתרים רבים קיימות מודעות פרסומיות מטעם גוגל בתוך האתר. כדי לתת את השירות הטוב ביותר לקהל המפרסמים, גוגל לוקחת את כל מה שהיא יודעת עליכם ומתאימה לכם באופן אישי את הפרסומות המוצגות לכם. אם חיפשתם מידע על אובדן הראיה או ראיה לקויה – סיכוי סביר שיקפצו לכם פרסומות של רשתות שיווק של משקפיים או רופאי עיניים, אם רכשתם החודש 2 מוצרי תינוקות, תתחילו לקבל פרסומות לתחליפי חלב אם או עגלות לתינוקות. אם שוחחתם בטלפון עם חבר שלכם על חופשה ליוון – מהר מאוד תתחילו לראות הצעות לטיסות ודילים שווים ליוון בזמן השיטוט באינטרנט.

זה הולך ונהיה עצמתי יותר ויותר: אם אתם מבקרים באופן תדיר במועדון ריקודים מסויים (המכשיר הסלולרי שלכם עליכם – גוגל יודעת איפה אתם!), פתאום יתחילו לקפוץ פרסומות למועדון הריקודים המתחרה הסמוך לשם. פרסום אפקטיבי וממוקד מאוד.

וזה כל כך נורא?

האמת… שלא ממש. כרגע.

אישית, לי אין שום בעיה עם העובדה שכל פעילות אינטרנטית שאני עושה (קריא: כמעט כל פעילות שהיא בסלולרי, במחשב שלי או בטאבלט שלי) מתועדת ומסיקים ממנה מסקנות לגבי, לגבי מה שאני אוהב ומה שמעניין אותי, ומציגים לי לפי זה פרסומות ומודעות שיווקיות. נכון – זה כנראה מעודד אותי לרכוש יותר ולהוציא יותר כסף – אבל אין ספק שחלק מהפרסומות שמוצגות לי מעניינות אותי ואני שמח שמביאים לי מידע קונקרטי ומותאם אישית לגבי דברים שאני יכול לרכוש. בוא נאמר שאם הראייה שלי היא 6:6, תעצבן אותי מודעה פרסומית למשקפיים. אני אוהב מוזיקה לטינית, משחקי וידאו וטכנולוגיה ושמח מאוד לראות מודעות בנוגע לאלבום לטיני חדש שיצא, משחקים חדשים שיצאו לשוק או מכשיר סלולרי חדש שהגיע למדפים.

אז למה אנחנו צריכים להיות מודאגים עקב כמות המידע שגוגל אוספת עלינו?

קודם כל – ברמת ההרגשה האישית – לא נעים לדעת שמצוטטים לנו לשיחות הטלפון, לשיחות האישיות עם בני משפחה וחברים בוואטס אפ, שמנטרים את החיפושים האינטרנטיים שלנו ושבודקים באילו תוכניות טלויזיה וסדרות אנחנו אוהבים לצפות. גם אם לא עושים שום דבר "רע" עם המידע הזה אלא משתמשים בו כדי להתאים לנו מודעות פרסומיות, זה עדיין מרגיש מאוד פולשני וחודר אל הפרטיות שלנו.

שנית – גוגל לא עושה דבר מלבד התאמת הפרסומות אלינו באופן מותאם אישית כרגע. בעתיד המצב עשוי בהחלט להשתנות, שכן הסכמי הפרטיות שלנו מול גוגל הם ארוכים ואנחנו לא טורחים לקרוא אותם, מה גם שגוגל (או כל גורם אחר שאוסף עלינו מידע) משנים את הסכמי הפרטיות מולנו אחת לזמן מה, וכל שהם צריכים זה להציג בפנינו, בזמן כניסה לשירות מסויים, את ההסכם החדש, ובלחיצת כפתור – אישרנו. יתכן ובעתיד גוגל (או, שוב, כל גורם אחר שיש לו מידע מעמיק אודותינו) תחליט שהיא פורצת גבולות ומשתמשת במידע עלינו בדרכים אחרות, קצת פחות טהורות או נחמדות.

שלישית – נקודה מדאיגה מאוד – גוגל שומרת על המידע הזה באופן וירטואלי ומאובטח. כמות מידע אדירה ששמורה על שרתי גוגל מאחורי תוכנות הגנה וחומות אש. מה יקרה אם יום יבוא ויפרץ מאגר המידע העצם הזה? למי שיפרוץ אותו תהיה גישה לפרטי האשראי, תחומי העניין וכל המידע של מיליארדי אנשים. חשבו על הכח שאותו גורם יקבל באותו רגע. הוא יכול לסחוט מיליוני בני אדם כי יש לו מידע אישי (ולפעמים אפילו רגיש) אודותם, וכמות מספרי האשראי שיהיו בידיו יספיקו עבור שואה כלכלית בהיקף בינלאומי. המידע יסחר בסכומי עתק והפרטיות של כולנו תהפוך להיות נחלת הכלל.

בפעם הבאה כשאתם מחפשים מידע רגיש על נושא רגיש, לוקחים את הפלאפון שלכם אתכם לבילוי (או לכל מקום שהוא), מנהלים שיחה פרטית טלפונית או משתפים חבר או בן משפחה על משהו בוואטס אפ – זכרו שהאח הגדול גוגל יושב, מתמלל, מאזין ולומד עליכם מכל דבר שכזה. שמרו על פרטיותכם.