המסכים בסלולרים שלנו – לאיזה גודל נגיע?

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

היצרניות יוצאות מגדרן ומשתמשות בכל מיני שיטות כדי להגדיל את המסכים של הסלולרים שלנו בלי להקריב את נוחות השימוש – לאיזה גודל נגיע?

המסכים במכשירים הסלולרים שלנו הולכים וגדלים – כיום הסטנדרט למכשיר דגל הוא באזור ה6.5 אינצ'. הסלולרים החכמים הראשונים שיוצרו הכילו מסכים בגודל 3.5 אינצ', למעט מכשירי הבלקברי שהיו קטנים יותר מאחר והכילו גם מקלדת פיזית מלאה. המגמה היא ברורה והכוונה היא ברורה – מסך גדול יותר. בעולם שבו גודל ידיים הוא פחות או יותר זהה בין רוב בני האדם, והגודל בכיס מוגבל – זו מטלה מסובכת ומורכבת. נסקור את חלק מהגישות שמשתמשות בהן יצרניות כיום, ומה צופן העתיד בתחום – איך יתמודדו היצרניות עם הצורך להגדיל את המסך בעתיד.

למה בכלל צריך מסך גדול יותר?

בואו נודה בזה – לאף אחד זה לא משנה באופן כל כך קיצוני אם הוא משתמש במסך בגודל 5.5 אינצ' או 6 אינצ' כאשר הוא מצ'וטט בוואטס אפ או משתמש בסלולרי באופן כללי. השינוי האמיתי בצורך מגיע מתוך השינוי האמיתי בהרגלי השימוש שלנו – דור שלם של גיימרים בסלולר מתפתח לו מתחת לאף שלנו – וכשאתה משחק משחק בסלולרי – אתה רוצה שהתצוגה תהיה גדולה ככל האפשר. בנוסף, אנחנו הולכים וצורכים יותר ויותר וידאו בסלולרי שלנו בעולם שבו הכל משותף ויוטיוב מכיל אינספור סרטונים, וגם וידאו ותמונות כיף יותר בהרבה לראות על מסך גדול.

הגדלת המכשיר הסלולרי עצמו – ככה הכל התחיל

הצורך להגדלת המסך התעורר כבר לפני שנים רבות – עם ההתפתחות של יוטיוב ושירותי וידאו נוספים, עלה הצורך להגדיל את המסך כדי לאפשר למשתמש חוויית שימוש וצפיה נעימים יותר. באותה תקופה המכשירים שלנו פשוט גדלו – פיזית. אני זוכר כשמכשיר סמסונג S3 יצא לשוק, הוא היה הראשון שהיה גדול יותר משמעותית מרוב המכשירים באותה תקופה, והוא היה נראה לנו כמו לבנה ענקית. היום, אותו סמסונג 3 ירגיש לנו כמו צעצוע ביד במקום כמו סלולרי.

קיצור המצח והסנטר

בשלב מסויים, מכשירים סלולריים הפכו להיות גדולים במידה המקסימלית האפשרית שעוד מאפשרת שימוש נוח והחזקה נוחה של המכשיר, או איחסונו בכיס. אי אפשר היה יותר להגדיל את גוף המכשיר. אם אתם שואלים אותי – בעתיד גוף המכשיר יגדל עוד, כי האבולוציה תהפוך את בני האדם ליצורים עם כפות ידיים גדולים יותר בעקבות השימוש האינטנסיבי שלנו במכשירים הסלולריים.

עם התפתחות הטכנולוגיה, הגיעה האפשרות להגדיל את הנדל"ן של המסך על חשבון הקטנת ה"מצח" וה"סנטר" של קדמת המכשיר שלנו. פחות שוליים, יותר מסך – זו הייתה הגישה. סמסונג הראשונה שהרימה את הכפפה ומשכה את המסך מצד ימין ושמאל עד הקצה האפשרי, ללא שוליים צדדים כלל. העיצוב הסטנדרטי היום למכשיר הוא עם מצח וסנטר כמעט לא קיימים – כמה שפחות מהם ויותר מסך – ככה המכשיר יפה יותר, קל יותר להחזיק ולהשתמש בו ויש יותר שטח למסך כדי להנות מוידאו ומשחקים.

על מגרעות, ניקובים במסך ומסכים מתקפלים…

הקטנת המצח והסנטר גרמו לבעיות וקשיים בייצור – שכן המצח והסנטר במכשירים כלל כפתור הדלקה ששימש גם ככפתור "בית" (חזרה למסך האייקונים), חיישן טביעת אצבע, מצלמה קדמית ורמקול (או רמקולים בסלולרים סטראופוניים).

את כפתור ההדלקה העבירו לצידי המכשיר – אין חסרון בשינוי הזה, פתרון מעולה. את כפתור הבית הפכו באופן גורף בכל מכשיר שמכבד את עצמו בשנתיים האחרונות לוירטואלי – כך שהוא לא תופס יותר מקום פיזי. בנוגע לחיישן טביעת האצבע – חלק מהיצרניות פשוט מכילות חיישן באחורי המכשיר במקום בקדמת המכשיר – פתרון ריאלי אם כי פחות נוח, מאחר וכאשר המכשיר יושב על שולחן, לא ניתן לפתוח את המכשיר באמצעות טביעת אצבע מבלי להרים אותו מהשולחן. מכשירי דגל עדכניים חדשים הצליחו לפתח חיישני טביעת אצבע על המסך (או יותר נכון – מתחת למסך), שיכולים לקרוא את טביעת האצבע "דרך" המסך, פתרון אידיאלי ומקסים שדרש פיתוח מתוחכם.

רמקולים – הנטיה היא או להציב אותם בתוך מצח ו/או סנטר דקיקים, או לוותר על המאבק ופשוט להציב אותם בתחתית המכשיר – על השוליים ולא כחלק מהצד הקדמי (מה שאומר שהם לא "יורים" את השמע לכיוון מי שמחזיק את המכשיר, ולכן פחות אידיאלי מבחינת איכות ועצמת השמע שמגיעים לאוזן של המשתמש).

בנושא המצלמה – ראינו כל מיני פתרונות הזויים, מקוריים, יצירתיים וגם כמה נוראיים…

הפתרון שהיה מקובל עד לא מזמן – מגרעת במסך. האייפון 10 הוא המכשיר שגרם לפופולריזציה של המגרעות (notch) במסך, אם כי היו כמה מכשירים שעשו זאת לפניו. הרעיון פה אומר – במקום לספק "מצח" שלם עבור המצלמה או המצלמות הקדמיות, נכיל "מצח" חלקי שיפריע לצורה מלבנית של המסך ויסתיר חלק קטן מוידאו או ממשחק בזמן השימוש. אישית, אני חושב שזה מכוער ושזו תקלה שבכלל יצרניות הלכו לכיוון הזה, למרות שחלק מהמכשירים הצליחו להנדס מגרעת קטנה ועדינה שפחות מפריעה לחווית השימוש במכשיר. הפתרון של סמסונג במכשירי ה-S10 החדשים אלגנטי יותר – "נקב" במסך מסביב לעדשת או עדשות המצלמה. הנקב משפר את האלגנטיות שבפתרון המגרעת בכך שהוא בדיוק בגודל המינימלי ובכך מפריע פחות, הוא אינו מתחיל מהנקודה העליונה ביותר של המסך וגם לכן מפריע פחות, ושהוא ממוקם בצידו של המסך ולא במרכז המסך.

סמסונג הדגלת מסכים

בתמונה: סמסונג מגדילה את המסך במרוצת השנים: תחילה גוף כל המכשיר גדל בין הדורות, החל מסמסונג S8 המצח והסנטר קטנים בכל דור ודור, ולסיום – המכשיר החדש ביותר מכיל סנטר ומצח פצפונים ונקב במסך שהוא הבית של 2 המצלמות הקדמיות. תמונה: androidheadlines.com

ראינו גם יצרניות יצירתיות ומקוריות (דווקא במכשירים זולים יותר מבית יצרניות קטנות מימדים) שהכילו מנוע קטן בתוך המכשיר ש"מקפיץ" מצלמה קדמית מתוך המכשיר בעת הצורך, וגם קאמבק של מכשיר מסוג "סליידר" שבו אנחנו פותחים את המכשיר ל-2 חלקים כדי לחשוף מצלמה קדמית, וסוגרים בסיום השימוש.

מצלמה וסליידר

בתמונה מימין (mashable.com) מצלמה שעולה מתוך הפלאפון עם מנוע זעיר, בתמונה משמאל (The Verge) – מכשירי ה"סליידר עושים קאמבק" בפתרון לבעיה שמיישם מכשיר ה-oppo X – שבה אנחנו חושפים את המצלמה רק בעת הצורך.

הפתרון היעיל ביותר והאלגנטי ביותר (שלצערנו, אף אחת מהיצרניות הגדולות לא משלבת אותו במכשיר שלה, כנראה משיקולים כלכליים) הוא ללא ספק מכשירים בעלי מסך כפול – קדמי ואחורי – כך שלמעשה – מצלמים גם סלפי מהחלק האחורי של המכשיר, ורואים מה מצלמים באמצעות מסך שני שנמצא בגב המכשיר. הפתרון הזה יעיל ומושלם מכל הבחינות, מאחר והוא גם מייתר לחלוטין מצלמה בקדמת המכשיר, ומצלמות בגב המכשיר הן בדרך כלל איכותיות ומצלמות טוב יותר.

סלפי מצלמה אחורית

בתמונה: סלפי עם המצלמה האחורית – הפתרון האלגנטי ביותר – באמצעות מסך שני באחורי המכשיר. מייתר לחלוטין את הצורך במצלמה בקדמת המכשיר, שלרוב גם ככה איכותית פחות מהמצלמה האחורית (התמונה באדיבות Meizu).

מה צופן בחובו העתיד? אין ספק שבקרוב מאוד יהיו בידינו מכשירים סלולריים מתקפלים – שבהם המסך מתקפל – ויכילו 2 מסכים. אחד קטן (בסביבות ה-4 אינצ') כאשר המכשיר מקופל – וכך הוא יכנס בנוחות אל הכיס ויוחזק בקלות ביד בזמן השימוש. מסך נוסף יתגלה כאשר נפתח את המכשיר המקופל – ויהיה ענק – בין 7 ל-8 אינצ'. סמסונג כבר הציגה דגמים ראשונים שעומדים לצאת, וזה נראה מעולה:

ככה נקבל באמת מכשיר אידיאלי – שגם נוח להחזיק ולהשתמש בו בשגרה, גם נוח ונעים לאחסן אותו והוא יושב בנוחות בכיס, וגם, כשנרצה, נפתח אותו כדי לקבל חוויית מדיה מושלמת – צפיה בתמונות, וידאו ובמשחקים על מסך גדול באמת.

  • מסך גדול – לא לכל אחד

יחד עם כל המגמה, הפתרונות והאמצעים להגדלת המסך – זה עדיין לא לכל אחד, והיצרניות יודעות את זה. היצרניות הגדולות (סמסונג, גוגל, אפל) מוציאות לשוק כל שנה דרך קבע בשנים האחרונות גם גרסאות קטנות-פיזית של מכשירי הדגל השנתיים שלהם, לטובת משתמשים עם ידיים קטנות שמעדיפים נוחות שימוש על פני מסך גדול. הדרך האמיתית היחידה להביא למשתמשים עם ידיים קטנות יותר מסך גדול היא רק באמצעות מסכים מתקפלים – מכשירים כאלה נראה מאוד בקרוב על המדפים.