אתם סובלים מצילינדר בעין? הכירו את הפתרונות!

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

אסטיגמציה, המכונה צילינדר בעין, היא בעיה נפוצה המשפיעה על מיליונים ברחבי העולם. בניגוד לליקויי ראייה סטנדרטיים הכוללים קוצר ראייה  או היפראופיה (רוחק ראייה), צילינדר בעין נגרם עקב עקמומיות בקרנית או בעדשה בתוך העין. מצב זה יכול להוביל לראייה מטושטשת או מעוותת בכל המרחקים. מאמר זה בוחן בעיה זו, בהשלכותיה ובפתרונות השונים העומדים לרשות הסובלים ממנה.

 

מהו צילינדר בעין?

צילינדר בעין מתרחשת כאשר לקרנית, לשכבה הקדמית השקופה של העין או לעדשה בתוך העין, יש צורה לא סדירה. במקום להיות כדורית לחלוטין, לעין עם צילינדר יש צורה שמזכירה כדורגל או גב של כפית. צורה זו מונעת מאור הנכנס לעין להיות ממוקד נכון ברשתית, מה שמוביל לראייה מטושטשת או מעוותת.

תסמינים של צילינדר יכולים לכלול ראייה מטושטשת, מאמץ בעיניים, כאבי ראש וקשיים בראיית לילה. לאנשים רבים יש צילינדר מלידה, אך הוא יכול להתפתח גם לאחר פציעה בעין, מחלה או ניתוח. המצב יכול להתרחש בשילוב עם קוצר ראייה או היפראופיה ויכול להשתנות עם הזמן.

מהו צילינדר בעין

אבחון צילינדר בעין

בדיקת עיניים מקיפה על ידי אופטומטריסט או רופא עיניים יכולה לאבחן צילינדר בעין. האבחון כוללת בדיקת קרטומטריה למדידת העקמומיות של פני הקרנית ובדיקת שבירה כדי לקבוע כיצד העיניים ממקדות את האור. באמצעות הערכות אלו, רופאי עיניים יכולים לקבוע את מידת החומרה של הצילינדר ואת אמצעי התיקון המתאימים.

 

פתרונות לצילינדר בעין

החדשות הטובות עבור אלו המתמודדים עם צילינדר בעין הן שמספר פתרונות יעילים יכולים לשפר משמעותית את הראייה. כל אחד מתאים לרמות חומרה שונות ולהעדפות המטופל.

  • משקפי ראייה: הפתרון הפשוט ביותר לתיקון צילינדר כולל שימוש במשקפי ראייה עם עדשות גליליות. עדשות אלו תוכננו במיוחד כדי לפצות על העקמומיות הלא סדירה של הקרנית או העדשה, ועוזרות למקד את האור בצורה נכונה על הרשתית.
  • עדשות מגע לצילינדר בעין: למי שמעדיף לא להרכיב משקפיים, עדשות מגע לצילינדר בעין מציעות פתרון חלופי. בניגוד לעדשות רגילות, עדשות מגע לצילינדר מותאמות לצורת עין אסטיגמטית. עבור דרגות גבוהות יותר של צילינדר, ניתן להמליץ על עדשות חדירות גז (RGP) מכיוון שהן שומרות על צורתן על העין, ומציעות ראייה ברורה יותר.
  • אורתוקרטולוגיה (Ortho-K): אפשרות לא ניתוחית זו כוללת הרכבת עדשות מגע קשיחות שתוכננו במיוחד למשך הלילה. עדשות אלו מעצבות מחדש את הקרנית באופן זמני, ומאפשרות ראייה בהירה יותר במהלך היום ללא צורך במשקפיים או במגע.
  • ניתוח: לפתרון קבוע יותר, אפשרויות ניתוח כגון LASIK, PRK או LASEK יכולות לעצב מחדש את הקרנית, לתקן את העקמומיות הלא סדירה ובכך להפחית או לבטל את הצורך בעדשות מתקנות. הליכים אלו יעילים ביותר, אך לא כולם מתאימים, ויש בכך סיכונים.

 

צילינדר בעין – כל מה שצריך לדעת

אסטיגמציה, או בשפה פשוטה צילינדר בעין, היא מצב נרחב שעלול לגרום לאי נוחות משמעותית ולליקוי ראייה אם לא נותנים לה מענה. עם זאת, בעזרת אבחון נכון ומגוון אפשרויות התיקון הקיימות כיום, אנשים הסובלים מצילינדר בעין יכולים להשיג ראייה ברורה ואיכות חיים משופרת. בין אם באמצעות משקפי ראייה, עדשות מגע או התערבויות כירורגיות, יש פתרון שיכול לספק את הצרכים וההעדפות של כמעט כל אדם עם מצב זה.

צילינדר בעין