ההשלכות של נהיגה עם טלפון ביד

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

בתרבות המערבית, הטלפון הסלולרי הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו.

אנחנו משתמשים בו הן לצורכי עבודה ופרנסה והן לצורכי פנאי ותקשורת בסיסית עם חברים ומשפחה.

לצערנו הרב, הקושי להתנתק מן המכשיר הסלולרי מתלווה אלינו גם בעת נהיגה, וכיום, תאונות דרכים רבות קורות בשל שימוש בטלפון הנייד בעת הנהיגה.

במאמר שלפניכם, נדון בהשלכות של נהיגה עם טלפון ביד.

 

המקור החוקי לאיסור החזקת טלפון נייד ביד בעת נהיגה

ס' 28(א) לתקנות התעבורה, אשר הותקנו בשנת 1961, מוכר לכל עו"ד תעבורה. שם, נקבע כי נהג חייב להחזיק בשתי ידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה, אולם הוא רשאי להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון לצורך הבטחת פעולתו התקינה של הרכב. אם לא ברור מניסוח הסעיף כי שימוש בטלפון הנייד אינו נכנס בגדרי הבטחת הפעילות התקינה של הרכב, ס' 28(ב) ממשיך ומסביר נאמר כי נהג הרכב לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, לא ישלח או יקרא מסרון למעט באמצעות דיבורית. כלומר – ישנו איסור מוחלט להשתמש בטלפון הנייד בעת נהיגה ברכב. לא זו בלבד, תקנה 28(ב)(2), שגם הודגשה בפסיקת ביהמ"ש העליון, מדגישה כי אסור להחזיק את הטלפון הנייד במהלך הנהיגה, גם אם לא משתמשים בו.

 

הסחת דעת בעת הנהיגה

לאחר שראינו כי החוק אוסר בכל צורה על שימוש או החזקה של הטלפון הנייד, כל עת שהרכב נמצא בשימוש, נדבר על ההשפעה של זה על הנהג. הטלפון הנייד מהווה הסחת דעת משמעותית בחיינו, לא כל שכן בזמן הנהיגה. מחקרים רבים הוכיחו כי הסיכון לתאונת דרכים גדל משמעותית לאור השימוש בטלפון הנייד, ותאונה שכזו עשויה להיות יקרה במיוחד הן מבחינת המחיר החומרי של נזק לרכב או לסביבה, ובמיוחד מבחינת הנזק הפיזי שעלול להיגרם הן לנהג, לנוסעי הרכב, הולכי הרגל או הנהג והנוסעים של רכב אחר במידה ונפגע בתאונה. כמובן, שישנם מקרים שעשויים להיות קטלניים ולהביא לקורבנות בנפש, כל זה בגלל שליחת הודעת SMS או שימוש פשוט כזה או אחר.

 

ההשלכות – קנסות ועונשים

מדובר בנושא מורכב שמשתנה בהתאם לנסיבות של כל מקרה ומקרה, ולכן מומלץ להיוועץ בעורך דין תעבורה מומחה. השימוש בטלפון הנייד נאסר בתקנות התעבורה, כאמור לעיל, והמפר של איסור זה יכול להביא לקנס של 1,000 ₪ ול-8 נקודות שליליות. כמובן שלכמות הנקודות שלרשות כל אדם ישנה השלכה נוספת כתלות בכמות הנקודות הקודמת של אותו אדם, כמו נהיגה מונעת, שלילת רישיון וכד'.

מעבר לקנסות, שעשויים להיות משמעותיים כפי שמוסבר לעיל, לשימוש בטלפון הנייד יכולות להיות השלכות חמורות הרבה יותר. לא חסרים מקרים בהם שמענו בחדשות על תאונות שנגמרו ברכבים שנהרסו קליל, או בפציעות חמורות ואף באבדות בנפש. אם נחשוב על ההשלכות של כך, שעשויות להיות פציעות חמורות, עונשי מאסר רבים ועוד, נבין שאין השימוש בטלפון הנייד שווה את ההשלכות האלו.

 

נסיעה ברכב