יתרונות של צינורות ברזל בקולט שמש

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

מקלחת חמה הינה צורך מובן מאליו בסדר היום המודרני. כל כך מובן מאליו, כך שחשוב להסביר ולתת את הקרדיט למוצר שבלעדיו היינו צריכים לקושש עצים למדורה שתרתיח לנו מים למקלחת – דּוּד החימום. בישראל, בחלק גדול מהמקרים מדובר בדּוּד שמש, אשר מתבסס על אנרגיה סולארית שנאגרת בקולטי שמש ועוברת משם אל מכל המים. איך מומלץ להעביר את האנרגיה אל המכל אתם שואלים? בואו נדבר קצת על צינורות.

 

אז על מה מדובר?

החיבור בין האקלים הקיצי במדינה לבין הדרך החסכונית והאקולוגית לחימום מים הופך את השימוש בדודי שמש לכדאי במיוחד. לפיכך, קולטי השמש על הגגות מהווים חלק בלתי נפרד מנופה האווירי של ארץ ישראל.

קולטי השמש, כשמם כן הם, הינם פאנליים סולאריים שסופגים את האנרגיה המגיעה מהשמש אשר איתה מחממים את מכל המים. תהליך החימום מתבצע על ידי צינורות המחברים בין קולטי השמש למכל, אשר בהם עוברים המים תחילה מהמכל אל הקולט, שם הם מתחממים וחוזרים שוב דרך אותם הצינורות בחזרה אל המכל.

ישנם שני סוגי קולטי שמש בולטים, אשר נקראים על שם חומר הגלם ממנו עשויים הצינורות: קולט שמש ברזל וקולט שמש נחושת. במאמר זה נשיג את הדגש על קולט השמש מברזל.

 

היתרונות של קולט שמש מברזל

  1. מחזיק לאורך זמן – כתוצאה מהיתרונות הנוספים ומתכונותיו של הברזל, צינורות הברזל שבקולט השמש יישמרו לאורך זמן רב יותר מאשר צינורות מנחושת.
  2. מונע אבנית – היתרון המרכזי של קולט שמש מברזל. החיכוך בין המים לחומר ממנו עשוי הצינור עשוי להוביל להיווצרות של אבנית בתוך הצינור. מעבר לפגיעה באיכות המים, האבנית עלולה לסתום את הצינור ולשבש את עבודתו. צינורות שעשויים מברזל יצברו פחות אבנית מצינורות הנחושת, ובהנחה והצינורות עוברים ביקורת כל כמה זמן, סביר להניח שניתן יהיה להימנע כמעט לגמרי מצינורות ברזל סתומים באבן.
  3. אמיד בפני תנאי מזג אויר קיצוניים – קולטי שמש מצינורות ברזל, בניגוד לכאלו עם צינורות נחושת, אינם יפגעו מתנאי מזג אויר קיצוניים באופן כללי ובפרט לא יתפוצצו כתוצאה מקור קיצוני או יתייבשו כתוצאה ממזג אוויר יבש במיוחד. בישראל, ניתן לומר כי הן ביישובי צפון הארץ הקרירים והן באזורי המדבר התנודתיים מבחינת מזג אויר, ההמלצה היא להתקין קולטי שמש מברזל אם ברצוננו להימנע מנזקי מזג האוויר.

 

לסיכומו של דבר

בפועל, נראה כי הבחירה בין קולטי שמש ברזל לקולטי שמש נחושת מתחלקת כמעט שווה בשווה. עם זאת, לזכותו של קולט השמש מברזל עומדת בעיקר עמידותו בפני מזג אוויר קיצוני, עם דגש על קור. לפיכך, ההמלצה האם כדאי להתקין קולט שמש נחושת או ברזל תשתנה כתלות במקום המגורים אליו מיועד הקולט, ובהתחשב בכלל המעלות והחסרונות של כל קולט.

צינור על קיר