מה הוא צו מבנה מסוכן וכיצד ניתן להסיר אותו?

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

צו מבנה מסוכן הוא למעשה הוראת נקיטת פעולה, שניתנת ע"י העירייה בעיר המגורים שלכם. ההוראה היא לשקם את המבנה שכן הוא מהווה סכנה לציבור ולדיירים שאותם הוא מאכלס, וברגע שמתקבל הצו, יש לפעול להסרתו. כיצד, ובמה כרוך תהליך הסרת צו מבנים מסוכנים?

ע"פ חוק מבנים מסוכנים בישראל, בניינים אשר מוגדרים בתור מסוכנים הינם בניינים שיש לפעול לשיקומם בתוך מסגרת זמנים המוגדרת ע"י העירייה. בשלב הראשון, העירייה ממנה מהנדס בניין אשר בוחן מקרוב את מצב המבנה, כאשר בשלב השני המהנדס מגיש את חוות דעתו לעירייה ולרשויות הבנייה הרלוונטיות.

בשלב הבא, העירייה מחליטה אם להוציא את הצו או לא. לפרטים נוספים על הסרת צו מסוכן לחצו כאן או המשיכו לקרוא את המדריך הקצר הבא.

 

מה קורה כאשר העירייה מוציאה את הצו?

כאשר העירייה מחליטה להגדיר בניין כבניין מסוכן, אתם צריכים לדעת שאתם מחויבים לפעול בהתאם לחוק מבנים מסוכנים. ע"פ החוק, אם לא תשקמו את הליקויים שהעירייה הגדירה בבניינכם, אתם עלולים להיקנס ולהיתבע משפטית. עם זאת, לעיתים דיירי הבניין מחליטים שלא לקבל את חוות דעתו של מהנדס העירייה.

אם אתם מחליטים שלא לקבל את חוות הדעת של מהנדס העירייה, יש באפשרותכם לשכור מהנדס בניין פרטי מטעמכם שיגיע ויבחן את מצב הבלאי של הבניין. לאחר שיבדוק את המבנה, ידווח אותו מהנדס לעירייה על הליקויים שהצליח לאתר בו.

בניין מסוכן

מתי מבנה נחשב מסוכן?

באופן כללי, מבנה עשוי להיות מוגדר כמסוכן כאשר יסודות המבנה או חלקי בניין אחרים מהווים סיכון לבטיחותם של אנשים ו/או רכוש. למשל, במקרים הבאים:

  • בעיות מבניות כמו סדקים בקירות, ברצפות או בתקרות.
  • חוסר יציבות של המבנה עקב יסודות שקועים, לבנים מתפוררות או סימני בלאי אחרים.
  • בעיות חיצוניות כמו חלונות שבורים, רעפים חסרים, אריחים רופפים או מרזבים נפולים.
  • מצבים בהם עמודי הבניין נפגעו במשך שנים כתוצאה מהתנגשויות של מכוניות.
  • התרופפות של חלקי מעטפת הבניין.
  • בעיות חמורות של איטום לקוי אשר מובילות לבטון ספוג ומתפורר.

מלבד המקרים הנ"ל, ישנם גורמים נוספים שיכולים להוביל את העירייה להנפיק צו מבנה מסוכן. אם הצו הוצא בבניין בו אתם מתגוררים, זה הזמן לאתר חברת שיקום מבנים מסוכנים שתפעל להסרת הצו.

בניין מסוכן

כיצד מסירים צו מבנה מסוכן?

כדי להסיר צו מבנה מסוכן, בשלב הראשון, יש ליצור קשר עם קבלן שיפוצים אשר מתמחה ספציפית בשיקום בניינים. כמו כן, יש לפעול לשכירת מהנדס בניין שילווה את הפרויקט, שכן מהנדס בניין הם אנשי המקצוע אשר אחראיים על נושא הגהות והבטיחות בפרויקטים אלו.

לסיכום, הדבר שהכי חשוב לזכור הוא, שאם בבניינכם הוצא צו מבנה מסוכן, האחריות לשיקום המבנה היא שלכם בלבד – הדיירים. אם אתם נתקלים במצב בו קיימים דיירים סרבנים בבניין, ניתן גם לבדוק אופציה לפעול משפטית מול אותם דיירים (פנו לעירייה וקבלו מידע נוסף לגבי דייר סרבן בתהליך שיקום מבנה).

בניין מסוכן