מה הם הסימפטומים האופייניים ללחץ וחרדה?

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

לחץ וחרדה הם מצבים נפשיים שחווים רוב האנשים מפעם לפעם. תדיר לשמוע אנשים המדווחים על מצבי לחץ וחרדה שנגרמים עקב נסיבות שונות בחייהם, בין אם כתוצאה מתקופת עומס בעבודה, מתח במשפחה או כל אירוע שעלול לגרום לנו להרגיש עצבניים או מתוסכלים.

לחץ וחרדה אינם תמיד דבר רע ולעיתים הם עלולים לדחוף אותנו לשינוי ולסייע להתגבר על אתגרים מסוימים. עם זאת, כאשר לחץ או חרדה משפיעים לרעה על השגרה היומיומית ייתכן וישנה בעיה חמורה יותר הדורשת טיפול.

 

מהי חרדה?

על פניו לא מאוד קשה להבין מה היא חרדה – למשל, תחושת דאגה עקב מצב מאתגר בעבודה שגורם לנו לחשוש להמשך העסקתינו. תחושות החרדה המוכרות לרוב האנשים לרוב מופיעות לטווח זמן וקצר יחסית והולכות, אם כי ישנם רגעי חרדה שעשויים להימשך זמן רב יותר ולהגיע לכמה ימים.

הפרעת חרדה היא מצב בו רגשות החרדה המוכרים הם לא רק דאגות שבאות והולכות ותלויות בנסיבות החיים, אלא חרדה קבועה שעלולה להימשך שבועות, חודשים ואף שנים. בדומה להפרעות נפשיות רבות חרדה עלולה להחמיר עם הזמן כאשר היא לא מטופלת כיאות.

 

מהו לחץ?

כולנו מכירים מצבי לחץ – אין אדם שלא הרגיש שמופעל עליו לחץ. למשל, הורים שצריכים להתארגן בבוקר, לדאוג שהילדים יהיו מוכנים לבית הספר ועוד להגיע לעבודה בזמן כאשר הבוקר ממש לא הולך כלפי שתוכנן וודאי מכירים היטב את תחושת הלחץ.

בדומה לחרדה, גם רוב רגעי הלחץ הם קצרים ולרוב נעלמים כאשר הגורם ה"מלחיץ" נעלם גם הוא או מתמתן. עם זאת, יש מקרים בהם אנחנו מרגישים לחץ כל הזמן, לחץ שלא עוזב אותנו גם לתקופות ארוכות. במידה ואתם מרגישים שזה המצב יתכן ואתם סובלים מלחץ כרוני, שללא טיפול נכון בו עלול לסכן את בריאותכם.

 

גורמים ללחץ וחרדה

להפרעות חרדה ולחץ ישנם מספר גורמים אפשריים:

  • נסיבות חיים: נסיבות חיים נפוצות עלולות להגביר את תחושות הלחץ והחרדה – תקופות עומס בעבודה, לחץ כלכלי, מצבים מאתגרים במשפחה וכדומה.
  • צריכת חומרים מסויימים: ישנם חומרים מסוימים העלולים להחמיר סימפטומים של לחץ וחרדה: תרופות המכילות חומרים ממריצים, צריכה מוגברת של קפאין, אלכוהול, סמים וכדומה.
  • אירועים טראומתיים: אירועים טראומתיים עלולים לעורר הפרעת חרדה.
  • גנטיקה: הפרעות נפשיות באופן כללי עלולות לעבור בגנים, כאשר אצל אדם שבמשפחתו יש אנשים הסובלים מהפרעה נפשית הדבר עלול להגביר את הסיכוי שגם הוא יסבול מהפרעה נפשית, ובתוך זה הפרעות חרדה.
  • בעיה בריאותית פיזית: בריאות הנפש והגוף הם דבר שלא ניתן לנתק, ולעיתים מחלה פיזית עלולה לעורר הפרעת חרדה או לחץ.

 

סימפטומים אופייניים ללחץ וחרדה

לחץ וחרדה עלולים לגרום להופעת סימפטומים רבים, פיזיים ונפשיים כאחד: כאבי ראש ובטן, דופק מהיר, הזעה, בעיות שינה, בעיות במערכת העיכול, חולשה, עייפות, לחץ דם גבוה, מתח שרירים, עצבנות, הימנעות מגורמים המעוררים חרדה, בהחלה, קשיי ריכוז, כעס, פאניקה, אובססיה ועוד.

 

אל תישארו עם זה לבד

אם אתם סובלים מלחץ או חרדה באופן שמפריע לשגרת חייכם ואתם נתונים למצוקה – אל תישארו עם זה לבד. באתר ראש בריא תוכלו למצוא אינפורמציה רבה על לחץ וחרדה, וכן לקבל ייעוץ ללא עלות והתחייבות.

מוח מצוייר