מה העונש על עבירת הפקרה?

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

עולם דיני התעבורה במשפט הישראלי כולל בתוכו שלל מקרים של עבירות הגוררות עונשים בהתאם לחומרתם. אחת החמורות שבהם היא עבירת הפקרה. היא מתייחסת למקרי תאונת פגע וברח, מקרים אותם החוק רואה כפסולים וחמורים ברמה המוסרית, והענישה כבדה בהתאם. מדובר בעבירה שהענישה עליה עשויה להגיע ל14 שנות מאסר בפועל לצד קנסות משמעותיים. הנה כל מה שצריך לדעת אודותיה. 

 

העבירה הקשה ביותר

תאונת פגע וברח נחשבת לקשה ביותר מבין תאונות הדרכים. היא מתייחסת לתרחיש בו נהג מעורב בתאונת דרכים בה בהכרח ישנם נפגעים בגוף, גם כאלה המצויים בסכנת חיים מיידית, ולמרות זאת הוא נמלט מהזירה מבלי להגיש עזרה ומבלי שהשאיר פרטים מזהים.

הימלטות זו עשויה להשפיע באופן ישיר על גורלם של הפצועים המעורבים בתאונה, ובמקרי קיצון להביא למותם. לכן, עבירת הפקרה היא הקשה מבין העבירות בדין התעבורה, שעונש המאסר עליה הוא 14 שנות מאסר יחד עם קנסות כבדים. עו"ד תעבורה אילון אורון מכיר את הנושא מקרוב, ויכול להציע ייצוג משפטי מקצועי במקרים של אישום בעבירות הפקרה.

 

דרגות חומרת ההפקרה

לאור המורכבות של עבירה זו, החוק מגדיר שלושה מצבים עיקריים בהם מתבצעת עבירת הפקרה לאחר תאונת דרכים, ובהתאם למצבים אלה נקבעים העונשים המצויים בחוק:

  • נטישת הזירה– מצב זה מתייחס למקרה בהם הנהג הפוגע לא נשאר עם הנפגעים בזירת התאונה, לא הגיש סיוע או הזעיק כוחות הצלה, וכל זאת תוך שהנהג יודע שהסבירות להימצאות נפגעים בשטח גבוהה או וודאית. במקרה כזה, צפוי הנהג לקבל עונש מאסר של עד שלוש שנים בפועל.
  • המשך נסיעה על אף הפגיעה– במצב כזה, הנהג מודע לחלוטין לעצם פגיעתו באדם אחר, ועם זאת המשיך בנסיעתו תוך שאינו מגיש עזרה, לא מזעיק סיוע רפואי ולא נכח כלל בזירת התאונה לאחר הפגיעה. הנהג יעמוד בפני עונש של עד שבע שנות מאסר בפועל.
  • גרימת מוות או חבלה חמורה– כל התנאים של שני המצבים הקודמים חלים, ובנוסף בעקבות התאונה, הנפגע נפצע פציעה חמורה או מת כתוצאה ממנה. במצב כזה, ובלבד שהתרחשה הפקרה בנסיבות מחמירות אלו, ועצם ההפקרה והיעדר סיוע רפואי גרמה למותו של הנפגע, צפוי הנהג לקבל עונש מאסר של עד 14 שנים.

 

חובותיו של הנהג

החוק הישראלי אומר בפירוש כי על כל נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים להישאר בזירת התאונה, להושיט עזרה ולהעניק סיוע לנפגעים ולמסור את כל הפרטים הרלוונטיים אודותיו. בנוסף, עליו להזעיק במהירות כל סיוע מתאים, לרבות אמבולנס, משטרה וכוחות כיבוי בעת הצורך. החוק אינו מקל ראש בסוגייה זו ומטיל קנסות כבדים ועונשי מקסימום עבור נהגים שאינם מבצעים את ההוראות הללו.

 

אל תהססו לפנות לעורך דין

במקרה של כתב אישום בגין עבירת הפקרה, יש לפעול ללא דיחוי ולשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה איכותי ומקצועי. רק עורך דין מנוסה הבקיא בתחום התעבורה יוכל לבחון את המקרה ואת סיכויי ההצלחה במשפט, ולסייע להביא לתוצאות משביעות רצון עבור הלקוח.

חוק הפשע