מי צריך גישור משפחתי?

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

גישור הוא אחת מהדרכים האלטרנטיביות ליישוב סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט. בניגוד לאפשרויות אחרות, כמו בוררות, הגישור הוא ניסיון ליישב את הסכסוך על ידי הצדדים, בעזרת גורם שלישי. בגישור, מנסים למצוא פתרון שיוסכם על ידי כל הצדדים, במטרה לשמר את מערכת היחסים ביניהם.

 

סכסוך משפחתי שונה מסכסוכים אחרים

עבור רבים, סכסוך משפחתי, הוא ביטוי שמעורר רגשות קשים על חלקים במשפחה הגרעינית או במשפחה המורכבת שאינם בקשר כבר שנים רבות. פעמים רבות מדובר על סכסוכים ארוכי שנים ושוברי לב שמרחיקים הורים מילדיהם ואחאים זה מזה או הופך קשרים קרובים וחשובים לזיכרונות כואבים.

סכסוכים משפחתיים הם בדרך כלל כאלה שמעורבת בהם כמות רבה של רגשות ושל משקעים בני שנים רבות ולא תמיד קל להעז לפעול לטובת פתרון והשכנת שלום בין בני המשפחה. אבל חשוב לזכור שסכסוכים משפחתיים משפיעים הרבה מעבר לשני הצדדים בסכסוך, גם קרובים נוספים מוצאים את עצמם מעורבים בו ומערכות יחסים נוספות מושפעות ממנו.

 

מה מיוחד בתהליך הגישור?

כאשר שני הצדדים בסכסוך משפחתי מצליחים להגיע למסקנה שחשוב לפתור את הסכסוך, לטובת המשפחה והדורות הבאים בה, התהליך המתאים ביותר הוא תהליך גישור יותר מכל דבר אחר, גישור הוא תהליך שבו צד שלישי מסייע לצדדים בסכסוך להגיע להסכמה משותפת ולפתרון יצירתי שמקובל על כולם.

בניגוד להליך משפטי או לבוררות, כאן אין גורם חיצוני שמחליט מי הצודק בסכסוך ומשאיר את הצד השני כמפסיד שעלול לחוש תסכול וטינה כלפי הצד המנצח. בתהליך של גישור מתאפשר לצדדים להביע את הצרכים ואת הרצונות האמיתיים שלהם ולמצוא דרך בה המשפחה יכולה להמשיך יחד, מגובשת ומחוזקת. תוכלו להיכנס לכאן למידע נוסף בנושא.

 

למי כדאי לפנות לגישור משפחתי?

גישור הוא תהליך שדורש, כאמור, שני צדדים שיהיו מוכנים לשוחח באופן הוגן, כן ופתוח על הנושאים שבוערים בהם ועל אלה שהציתו את הסכסוך. כאשר הצדדים עדיין מרוחקים וסגורים, עולות מחשבות שנבנות על המצב הרגשי הקשה ואלה בדרך כלל עוסקות בניצחון ובהפסד, בצדק ובנקמה ולא בפתרון שמאפשר המשך חיים משותפים כמשפחה.

רק כאשר השאלות שעולות עוסקות בפתרון שיהיה הוגן כלפי כל הצדדים, כולל כאלה שאולי אינם מעורבים בסכסוך ישירות אבל מושפעים ממנו ובשאלות שעוסקות בעתיד המשותף ובמערכת היחסים המשפחתית. כאשר צד אחד מבקש לדעת כיצד הוא יכול להקל על הצד האחר ולא כיצד הוא יכול לנצח אותו, הצדדים מוכנים להליך גישור.

 

לסיכום

גישור משפחתי הוא תהליך לא פשוט ופעמים רבות גם כואב וקשה אבל הוא מאפשר שיח אמיתי, סיעור מוחות אודות פתרון ובעיקר, מאפשר המשך של מערכת יחסים משפחתית יציבה ואמיתית. חשוב לזכור שהמערכת המשפחתית יכולה גם להיות חלק מהפתרון ולסייע לצדדים בסכסוך למצוא את הדרך לפתרון.

כאשר קיים סכסוך ברור במשפחה אבל הצדדים מוכנים להקשיב זה לזה ולהתאמץ לטובת הקשרים המשפחתיים – גישור משפחתי יכול להתאים בדיוק.

גישור משפחתי