אתם נשואים אזרחית? חשוב שתדעו מה זה אומר על הגירושים שלכם

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעתית במספר הזוגות החילונים שבוחרים להשאיר את הרבנות מאחור ולהתחתן באמצעות נישואין אזרחיים. בירור שערכנו בנושא העלה שיש חוסר מודעות בכל הנוגע להליך הגירושין שצפוי לזוגות אלה. הישארו כאן ותגלו במה הוא שונה מההליך הרגיל? ומה חשוב לעשות במידה והחלטתם לסיים את הקשר.

 

ההגדרה של נישואים אזרחיים

נציין תחילה את ההגדרה של נישואים אזרחיים שמתבצעים באמצעות טקס אזרחי (ללא נוכחות של רב). אלה באים לידי ביטוי בקרב זוגות שבוחרים בדרך זו, בעוד עבור אחרים זה לא דבר שנתון לבחירתם. שכן, יש זוגות שאין באפשרותם להתחתן מבחינה הלכתית דרך הרבנות. מדובר לצורך הדוגמא בכהן ואישה גרושה, זוגות חד מיניים ובני זוג שאחד מהם יהודי והשני לא. אלה נחשבים לפי ההלכה כ"פסולי חיתון" והיהדות לא מכירה בהם.

ההגדרה של נישואים אזרחיים

גירושין לבני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים – איך עושים את זה?

תופתעו אולי לגלות שבני זוג שהתחתנו בנישואים אזרחיים והם לא נחשבים לזוגות מעורבים צריכים להתגרש ברבנות. כלומר, יש באפשרותם להתחתן בנישואים שאינם נוגעים לרבנות, אך הגירושין מצריכים הגעה למוסד זה. נסביר שבית הדין הרבני לא מכיר בנישואים אזרחיים, אבל הוא רואה צורך בהתרתם, כדי להפחית את הסיכוי להיווצרות מורכבויות הלכתיות כמו ילדים ממזרים וניאוף. אם זו הפעם הראשונה שאתם שומעים מושגים בגירושין מסוג זה, כדאי שתדעו שממזר הוא ילד שנולד מחוץ לנישואין וניאוף הינה בגידה בבן הזוג (בשפה הפשוטה).

 

מה דינם של הזוגות המעורבים?

קראנו לא מעט מאמרים בבואנו לכתוב את המדריך הנוכחי. אלה גרמו לנו להכיר את נתוני גירושין בישראל שגילו שיש אחוז גירושין גבוה בקרב זוגות מעורבים. לכן, בחרנו להציג את הפסקה הזו שתציין את ההליך שבא לידי ביטוי בין בני זוג שנישאו בטקס אזרחי, משום שאחד מהם אינו יהודי. אלה לא צריכים לפקוד את בית הדין הרבני. שכן, עליהם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה. שם יתאפשר להם לעבור הליך פשוט יחסית שנקרא "התרת נישואין". חשוב לציין שבני הזוג יצטרכו להגיש בקשה בכתב ולהוסיף אליה את המסמכים הבאים:

  • תעודת נישואין
  • תעודת זהות
  • תצהיר לאימות עובדות ועוד

 

הידעתם? יש באפשרותכם לעבור גירושין בהסכמה

זוגות רבים שואפים להתגרש בדרך נעימה, שתאפשר לקבל את הגט והמשמורת על הילדים במינימום צעקות וריבים. תהליך זה יכול לבוא לידי באמצעות פנייה למגשר מומלץ. שכן, זה יסייע בהגעה להסכמות וימנע את התערבותן של הערכאות המשפטיות.

 

השורה התחתונה

בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים צריכים לדעת שעליהם לפנות להליך גירושין זהה לאלה שהתחתנו בכותלי הרבנות (מלבד בני זוג מעורבים שיכולים לפנות לבית הדין לענייני משפחה). בשלב זה אתם מכירים במידע החשוב, כך שנותר לכם רק לפתוח את התיק ולצאת לדרך.

לְהִתְגַרֵשׁ