שימוש טלפון בצה"ל: מה מותר ומה אסור

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

אם עד לפני כמה שנים חיילים היו צריכים לחפש טלפון ציבורי ולבקש רשות לגשת אליו בשעות המתאימות כדי ליצור קשר מהבית, הרי שכיום מתמודדים המפקדים עם מצב שונה לחלוטין.

חיילים מביאים איתם מכשירים משלהם וההתמודדות היום היא הפוכה – במקום לתת לחיילים רשות להתקשר מהטלפון הציבורי צריך לפקח עליהם שלא יעשו שימוש בלתי נאות ואפילו מסוכן בטלפון הנייד.

אז יצאנו לבדוק אחת ולתמיד – מה אסור ומה מותר לעשות בצבא עם הטלפון האישי שלכם?

 

טלפון חכם בצבא – לא תמיד חכם במיוחד

אם בימים עברו חייל היה צריך לעזוב את גבולות הארץ כדי לסכן את בטחון השדה, או להכניס מצלמה לבסיס מסווג, הרי שכיום מספיק להיכנס עם טלפון חכם לשירות ביטחון רגיש, כדי לסכן מדינה שלמה.

הורדה של אפליקציות לא מוגנות עלולה להכניס לטלפון שלכם גורמי טרור שמחפשים הזדמנויות להכיר מקרוב את מה שאתם עושים בצבא, חדירה לטלפונים חכמים באמצעים מגוונים אחרים יכולה להיות הזדמנות פז לאיסוף מידע רגיש וחיוני עבור גורמים עוינים, המחפשים דרכים יצירתיות לפגוע בביטחון המדינה ולכן אפשר להבין את האנשים שעושים הכל כדי להבטיח שזה לא יקרה.

למעשה, המצב מורכב כל כך שלעיתים חיילים מוצאים את עצמם מעורבים שלא בטובתם בתקרית לא נעימה המצריכה מהם לשכור את שירותיו של עו"ד צבאי כדי לצאת מהתסבוכת שנכנסו אליה בעקבות שימוש לא חכם בטלפון חכם.

 

דיונים מסווגים, יציאה למארבים, פעולות מודיעיניות רגישות – טלפון חכם נשאר בחוץ

הימצאות מצלמה ומיקרופון בילט אין בכל טלפון חכם לצד החיבור שלו לאינטרנט הופכים אותו למכשיר ריגול אפקטיבי במיוחד, עבור אנשים שזו המומחיות שלהם ולכן חיילים המשתתפים בפעולות מסווגות, דיונים, או כל צורה אחרת של שיפה למידע רגיש, יודעים שהטלפון החכם נשאר בחוץ, כשהם נכנסים פנימה.

 

טלפון חכם בעמדות שמירה

ש.ג.  לדורותיהם יודעים שאחת הבעיות הקשות במילוי תורנות שמירה היא השעמום המנוון, שיכול להפוך את התורנות בלתי נסבלת ואפילו להיות מכשול של ממש, למי שמתקשה להשאיר ער ולא להירדם.

ניתן להניח כי שימוש בטלפון חכם בעמדות השמירה יכול להפיג את השעמום ולהקל על התורנות, אל למעשה שימוש בטלפון חכם בעמדות השמירה מסיח את הדעת ולכן מהווה סכנה של ממש, כלומר אסור לשימוש.

 

פקודות דרך הטלפון

אפילו מפקדים בצבא אינם חסינים מפני שימוש בטלפון החכם בדרכים לא חכמות וכבר נודעו לא מעט מקרים של העברת פקודות והנחיות דרך הטלפון החכם, מה שהביא לפגיעה בקשר הפיקודי וגם בפרטיות החיילים.

פקודות והנחיות המועברות דרך הטלפון משאירות מקום רב לפרשנות ומעט מאוד הבנה ברורה של הדברים לאשורם ולכן נחשב מצב זה מסוכן ובלתי רצוי.

 

לסיכום

שימוש פשוט בשכל ישר והגיון בסיסי, יכול למנוע הסתבכות בצרות, גם עבור חיילים צעירים ובלתי מנוסים, אך למי שאינו בטוח מהם הכללים החיוניים לשמירה על ביטחון שדה וביטחון אישי בעת שימוש בטלפון חכם בצבא, מומלץ להיוועץ במפקדים כדי להשאיר בצד הבטוח.

 

מכשיר סלולרי