אנדרויד 10 מעבר לפינה

שתפו את הכתבה עם חבר/ה עכשיו!

כתבות נוספות בנושא

מה מצופה לנו ומה יהיה חדש במערכת ההפעלה שנמצאת על 90% מהסלולרים בישראל בגרסתה העשירית?

אנדרויד 9 הביא לנו ממשק חדש ומשופר, ביצועים גבוהים יותר, אפשרויות נוספות ושם המון דגש על מולטיטסקינג (ניהול מספר אפליקציות במקביל) יעיל ומהיר יותר. זו כבר מסורת ארוכת ימים שמיד כשמשוחררת גרסה חדשה של אנדרויד, מיד צוותי הפיתוח לא נחים על זרי הדפנה, וממשיכים לעבוד בשקדנות על הגרסה הבאה, שכן מערכת ההפעלה אנדרויד היא הנכס הגדול ביותר שיש לגוגל (כן, לעניות דעתנו, אפילו יותר ממנוע החיפוש שלה!).

אנדרויד 10 – אנדרויד Q

לפני זמן מה הודלפה גרסת אלפא (לא יציבה בעליל) של אנדרויד Q ונחשפו חלק מהפרטים. לפני ימים בודדים יצאה גרסא יציבה יותר ורשמית על ידי גוגל, ושוחררה למפתחי אפליקציות, כדי שיבדקו מה חדש ואיך הדברים עובדים במערכת ההפעלה החדשה. מבחינת מפתחי אפליקציות – כל גרסה חדשה של אנדרויד היא כאילו לוקחים חלק מהצעצועים במגרש החול בו הם משחקים (מורידים הרשאות, גישות, ומונעים מהם מידע לדברים שאולי פעם הם היו יכולים לדעת בתוך האפליקציות שהם בונים), אבל בתמורה מוסיפים להם צעצועים חדשים לשחק איתם (כלים חדשים, יכולות חדשות, בהם הם יכולים לעשות שימוש באפליקציות שהם בונים).

מה חדש ומה נשתנה?

קודם כל, נזהיר ונאמר שהגרסה ששיחקנו בה ובדקנו עליה את הדברים – היא גרסה ראשונית מאוד, והחבר'ה בגוגל מאוד אוהבים לשחרר גרסאות "לא אפויות" בתור בטא, בדרך כלל הגרסאות האלו עוברות מספר איטרציות לפני שהן מגיעות לכלל הצרכנים.

ההרשאות שלאפליקציות יש – מה מותר ומה אסור לכל אפליקציה לעשות – מרוכזות כעת תחת תפריט פרטיות ייעודי בצורה נוחה וקריאה וברורה לכל משתמש. אין ספק שזה פיתוח הכרחי ובכיוון הנכון מאוד. לפני 2-3 גרסאות החלנו לראות את גוגל משנה ומשחקת עם כל נושא ההרשאות שיש לאפליקציות, שהיה מתירני מידי ומאוד פרוץ בגרסאות קודמות של אנדרויד, ובאנדרויד Q נראה שזה הבשיל לכדי צורה יעילה ונוחה. יחד עם השינוי הזה, חשוב לומר שלאחרונה קיבלנו דואר אלקטרוני מהמפתחים של הרבה אפליקציות שיש לנו על המכשירים, שמבשרים לנו שהאפליקציה סוגרת את שעריה ולא תהיה זמינה לשימוש תוך זמן קצר, בעקבות כל השגעון הזה בגוגל בנושא הרשאות. אפליקציה שבמהות שלה משתמשת בהרשאה שגוגל לא נותנת לה יותר – נאלצת להגנז. לדוגמא, מקליט השיחות שברשותנו לא יכול לקבל מידע מספר הטלפונים כך שהוא אמנם עדיין מקליט שיחות – אך לא מתעד את מספר הטלפון של השיחה, מה שמקשה מאוד על איתור שיחה ספציפי. אפליקציה נוספת שמנהלת את כל לוח ה-Clipboard שלנו (כלומר – שומרת היסטוריה של דברים שעשינו להם "העתק") גם תסגור את שעריה, כך התבשר לנו, יחד עם היציאה של אנדרויד 10.

ההרשאה שעברה שינוי משמעותי היא ההרשאה לספק לאפליקציה מסויימת מידע לגבי המיקום שלך. כעת ההרשאה הזו מתופעלת ככה: בפעם הראשונה שאפליקציה מנסה לגשת למיקום המכשיר, תשאל האם אתה מעוניין לתת לה גישה לדעת היכן המכשיר נמצא, ובמידה וכן – באיזה אופן. תוכל, כמשתמש, לבחור האם האפליקציה תדע היכן אתה ממוקם רק כאשר היא פתוחה על המסך, או שהיא יכולה לעשות זאת גם ברקע, כאשר אתה משתמש באפליקציה אחרת או כאשר המסך כבוי. כך לדוגמא, אם אתם אוהבים את אופציית ה Nearby בפייסבוק, שמעדכנת אתכם כשאתם נמצאים קרובים לחברים מהפייסבוק שלכם, תאלצו לאפשר לפייסבוק לבחון את המיקום שלכם גם ברקע. אם לא, פייסבוק לא תדע אודות המיקום שלכם אלא אם האפליקציה פתוחה ובשימוש, וגם את זה אתם "לא חייבים לה". אפליקציות ניווט – רצוי שתאפשרו להם גם לקרוא את מיקום המכשיר ברקע, במיוחד אם אתם מאלה שמסיירים ומשתמשים בטלפון בזמן ניווט (רק בבקשה, כאשר אתם לצד הנהג ולא הנהג, כן?).

שינויים נוספים קלים אם כי יעילים ושימושיים במערכת ההתראות – משיכת תריס ההתראות יסמן לכם עם ציור פעמון התראות מהשניות האחרונות, כדי למנוע בלבול ולעזור לכם למקד את העיניים על התראה שצלצלה לפני כמה שניות, ומנגנון שבו ניתן לנהל את ההתראות או להשהות אותן (Snooze) שהיה זמין בגלילה חלקית של ההתראה ימינה – יהיה כרגע זמין רק בגלילה שמאלה של ההתראה – כדי למנוע ביטול התראה בטעות.
בפתיחת תריס ההתראה תוכלו לקבל שיעור לגבי כמה זמן הסוללה תחזיק לכם ללא הטענה – עוד אופציה מאוד מעניינת ושימושית מאוד.

תכונות ה-Wifi מקבלות תפנית משמעותית ויעילה – ראשית, המערכת תומכת במשהו שנקרא Wifi מוגבר, שמתחבר באופן רציף וחזק יותר לנתב ויספק למכשיר אינטרנט מהיר יותר תחת רשת מקומית, שנית, אם חבר קופץ לביקור ורוצה להתחבר אליכם לרשת הבייתית, בלחיצת כפתור יעלה על המסך שלכם קוד QR שכאשר יסרק על ידיו – מיידית יתחבר לרשת ה Wifi אליה אתם בעצמכם מחוברים. לא צריך יותר למסור סיסמאות מורכבות לחברים כדי לשתף את חיבור האינטרנט הבייתי שלכם כשהם מגיעים לביקור. מסעדות יעשו בזה שימוש נרחב, שכן במקום לרשום את שם הרשת והסיסמא שלה על גבי פתקית או על גבי לוח בולט קריא, כל שנצטרך לעשות הוא לסרוק קוד QR מהתפריט של המסעדה או מכל מקום – ומיד נמצא את עצמנו מחוברים לרשת המקומית.

שיתוף וייפיי

בתמונה: שיתוף Wifi מהיר באמצעות קוד QR – ככה זה יראה. התמונה מערוץ היוטיוב Android Central

שינויים במראה – כמעט ואין. אנדרויד 8 ואנדרויד 9 הביאו איתם שינויים לא קטנים במראה ובהרגשה שבמערכת ההפעלה, אך באנדרויד 10 דברים נשארים כמעט זהים. חלק מהגופנים קריאים יותר וברורים יותר, ומצאנו כמה הצללות מגניבות שלא היו קיימות קודם, אבל סך הכל, ויזואלית זה דומה מאוד לאנדרויד 9.

דואגים לראייה שלנו

אנדרויד 10 ירחיב וישדרג את השימוש שלנו ב"מצב לילה" – Night mode. מצב לילה הוא מצב שבו החלקים הלבנים על המסך – שלרוב ממלאים את רוב המסך – הופכים לשחורים, השחורים (בדרך כלל המלל והכיתובים) הופכים ללבנים – ובכך המסך ברובו משדר הרבה פחות אור, יחד עם הנמכת הבהירות ושינויים נוספים בגוונים הבהירים. מצב לילה מאוד נוח ומקל על העיניים כאשר אתה נמצא במקום חשוך, והשינוי המשמעותי באנדרויד 10 הוא שמצב הלילה יעבור ממערכת ההפעלה בלבד, ויכנס לתוך אפליקציות באמצעות ממשק נוח למפתחים להתחבר אליו ולתפקד איתו. עוד שינוי נעים וחיוני!

שיתוף מהיר יותר משמעותית ושימוש בסלולרי ממסך המחשב

המידע הבא בגדר שמועות – כאשר אתם משתפים, אנדרויד משהה את עצמו קצת ולוקח לו זמן לטעון את תפריט השיתוף (זאת מאחר ותפריט השיתוף שעולה רץ על כל האפליקציות בסלולרי, סוקר אותן, בודק איך ניתן להתממשק איתן ולשתף דברים, זו פעולה מורכבת). באנדרויד 10 אפליקציה תוכל לטעון את אפשרויות השיתוף שלה מראש, ובכך כשמתבקש המשתמש לשתף משהו להציג את התפריט במהירות.
כמו כן, שמועה מסקרנת היא תכונה בשם Android Deskrop – שתאפשר להשתמש בסלולרי ממסך המחשב – לא על ידי תמונת מראה של הסלולרי על המחשב, אלא על ידי ממשק מיוחד למחשב שמתפעל את הסלולרי במקביל. יהיה מעניין.

שאלת השאלות – מה יהיה השם שגוגל תיתן לאנדרויד Q?!

משחרית הימים, גוגל מקדמת את האות של שם הגרסה, ונותנת למערכת ההפעלה שם של ממתק שמתחיל באות הזו. כך לדוגמא, החל מאנדרויד D הראשון שהיה לנו שנקרא דונאט, עברנו דרך E – אקלייר, F – פרוזן יוגורט, G – ג'ינג'רבראד, H – האני קומב, I – אייס סקרים סנדויץ', J – ג'לי בין, K – קיטקט, L – לוליפופ (סוכריה על מקל), M – מרשמלו, N – נוגט, O – אוריאו, וסגר את הרשימה אנדרויד 9 – אנדרויד P – פאי.
יש כבר ספקולציות רבות בנוגע לשם הממתק שמתחיל באות Q שגוגל תבחר, אך מה יהיה שם הממתק ואיך המערכת תקרא? נאלץ להמתין ולראות.